hero-img

Empathy Value Index

DE KRACHT VAN EMPATHIE

Telewerken, flexibele uren, digitale mogelijkheden… Door Covid is de werkplek sneller veranderd dan men had durven dromen. Het menselijk contact dat vroeger zo vanzelfsprekend was, blijkt nu niet zo evident te zijn. Misschien hebben we het zelfs meer leren waarderen. De pandemie is min of meer voorbij, maar terugkeren naar het oude normaal zit er niet in. Dit betekent ook dat de verwachtingen van medewerkers naar werkgevers toe zijn veranderd. Ze willen meer respect, verantwoordelijkheid, inclusiviteit, diversiteit, gelijkheid en transparantie. 

Medewerkers vinden en ze aan je organisatie binden, is meer dan ooit een uitdaging voor werkgevers. Empathie is hierbij volgens ons dé game changer, omdat het impact heeft op de KPI’s van je organisatie. Onze aanpak steunt hierbij op 5 pijlers. Medewerkers moeten écht voelen dat hun werkgever hen begrijpt (GETS ME), dat ze eerlijk behandeld worden (FAIR TO ME), dat hun stem gehoord wordt (COMMUNICATES WITH ME), dat hij de daad bij het woord voegt (SHOWS ME) en dat ze empowered worden (EMPOWERS ME).

Download het Empathy Value Index™ rapport - Employer edition

GETS ME

Medewerkers zijn zoveel meer dan wandelende loonbriefjes. Het zijn mensen met een unieke persoonlijkheid en een persoonlijk leven, die zich persoonlijk betrokken voelen bij hun job en een persoonlijke manier van werken hebben. Ze zijn op zoek naar een werkgever die deze verschillen begrijpt en oprecht geeft om de wijze waarop ze hun talent willen gebruiken en hun vaardigheden willen ontwikkelen. Onder realistische verwachtingen bereiken ze hun volle potentieel.

FAIR TO ME

Het leven is niet eerlijk. Maar een empathische werkgever is dat wel! Geslacht, religie, seksuele geaardheid, huidskleur of welke menselijke parameter dan ook zouden geen verschil mogen maken als het aankomt op uitdagingen, kansen en verloning. We komen van ver en er is nog een lange weg te gaan, maar we geraken er wel. Verdraagzaamheid is hier het sleutelbegrip en er zou een nultolerantie moeten gelden voor wie de lijn overschrijdt.

COMMUNICATES WITH ME

Communicatie werkt altijd in twee richtingen. Een gevoel van wederzijds vertrouwen hebben, betekent ook dat je vrijuit moet kunnen zeggen wat je denkt. Medewerkers voelen zich beter als ze gevraagd worden om hun mening te delen en als ze betrokken worden bij het beslissingsproces. Empathie is de snelste manier om elkaar te vinden en het is de bron van trouw en toewijding. Want medewerkers die ‘deel zijn van de familie’ zijn meer bereid hun nek uit te steken om grootse dingen te bereiken.

SHOWS ME

Een gezonde en inspirerende werkomgeving is een plaats waar mensen zichzelf kunnen zijn en op elkaar kunnen rekenen. Er heerst een sfeer die ervoor zorgt dat collega’s ook vrienden kunnen worden en echt een team kunnen vormen. Het is een plek waar niemand het vanzelfsprekend vindt als er goed werk wordt geleverd. Het kost er geen moeite om een compliment te geven en het doet altijd plezier om er eentje te krijgen. Empathie betekent dat het je echt iets kan schelen.

EMPOWERS ME

Niemand vindt het leuk als andere mensen zeggen wat ze moeten doen. Medewerkers willen dat er met hen wordt gepraat en dat er naar hen wordt geluisterd. Ze willen zich gewaardeerd voelen en fair behandeld worden. Ze verdienen het vertrouwen om hun work-life balans zelf te regelen en mee te beslissen over de invulling van hun salarispakket. En ze moeten gestimuleerd worden om hun talenten verder te ontwikkelen. Dit alles maakt een werkgever empathisch. For real.

Wat kunnen we doen voor jou?

EMPATHIE BIJ JOU OP DE WERKVLOER

Hebben de vijf pijlers van empathie je geprikkeld? Of wil je deze test graag in jouw bedrijf uitvoeren?
Geef ons dan een seintje via empathy@theovaloffice.be en we bekijken samen hoe we ook bij jou de kracht van empathie kunnen vertalen in sterke communicatie om nieuwe medewerkers aan te trekken en je huidige collega’s nog sterker te binden.