THE NEXT BEST THING

  Geschreven door Ruben Brama, Expert Live Experience

 

Een andere manier van contact

Het zijn hoogtijdagen voor online communicatie. Vanwege alle maatregelen rond Covid-19 zijn fysieke ontmoetingen met klanten, relaties en eigen medewerkers nog steeds niet mogelijk. Als bureau dat is gespecialiseerd in creatieve communicatie campagnes waarbij live experiences vaak het hart vormen, vinden we het jammer dat dit op grote schaal even niet meer kan, maar tegelijkertijd ervaren we ook dat we met online events en activaties mensen en merken toch op een verrassende wijze weten verbinden. We zien online zelfs als the next best thing en voor sommige toepassingen misschien zelfs wel als the very best thing. Mits goed gebruikt natuurlijk.

Duizenden mensen tegelijk

Het grote voordeel van online communicatie is natuurlijk dat je vanuit één locatie duizenden mensen tegelijk kunt bereiken en verbinden. Mensen die zich overal ter wereld kunnen bevinden, alleen maar een laptop of smartphone nodig hebben, en die -zo blijkt uit veel onderzoeken- je boodschap over het algemeen goed oppikken en onthouden. Maar, dat gaat niet vanzelf. Online communicatie vraagt namelijk om een zeer specifieke aanpak. Voorop staat uiteraard dat de strategie en het verhaal staan als een huis. Maar het allerbelangrijkste is misschien wel het toepassen van interactiviteit en creativiteit. 

Deelnemers bij je verhaal betrekken

Veel online communicatie laat kansen liggen omdat daar nauwelijks gebruik van wordt gemaakt. Waardoor deelnemers passief moeten blijven luisteren en zomaar in de verleiding kunnen komen om even koffie te gaan zetten, snel Instagram te checken, of -in het slechtste geval- er maar helemaal de brui aan te geven. Herkenbaar? En dat terwijl er allerlei mogelijkheden zijn om de deelnemers nauw bij je verhaal te betrekken. Denk aan een digitale brand game, het organiseren van online matchmaking, online live events met polls, voting en chats, aan het creëren van virtuele thema groepjes van deelnemers onderling, aan de inzet van video, poetry slam en entertainment. Et cetera, et cetera.

Daarnaast is het belangrijk om online communicatie niet als een geïsoleerd fenomeen te zien, maar als onderdeel van een consistente strategie of campagne. Door meerdere touchpoints te creëren komen de deelnemers telkens opnieuw in contact met de waarden van je merk of organisatie. Zo blijf je in gesprek met je relaties en kun je een steeds betere band met ze krijgen. 

Afgelopen jaar hebben we bij de Best Workplace Awards van Great Place To Work, een aantal manieren gebruikt om deelnemers betrokken te houden, en met succes! Lees hier meer over de 5 belangrijkste succesfactoren tijdens dit hybride event.

Onlangs schreef Janne een blog over het creëren van een podcast experience. Lees haar blog hier.

Benieuwd naar een digital experience voor jouw merk? Neem contact met me op!

Challenged?

Leave your contact details and download our key insights to see how you can add an emotional impulse to your campaign.