Enthousiaste campagne doet 160 gezinnen 100 dagen zonder afval leven

100 gezinnen die 100 dagen 100% afvalvrij leven. Dat is het opzet van ‘100-100-100’, een initiatief uit ‘Circulair Zuid’, het experiment van stad Antwerpen in de wijk Nieuw Zuid, waar The Oval Office als vaste communicatiepartner onder meer instaat voor de grafische identiteit van het project en de ondersteuning van de community building.

Minder energie, water en afval

De afvalberg verkleinen is een thema dat veel burgers aanspreekt. Niet 100, maar liefst 160 Antwerpse gezinnen hebben zich ingeschreven voor de uitdaging om 100 dagen zo weinig mogelijk afval te produceren. Het initiatief kadert in Circulair Zuid, een subsidieproject dat nog tot en met eind 2020 loopt. Drie jaar lang wordt met partners en de bewoners van het Zuid en het Nieuw Zuid gekeken hoe ze minder energie en water kunnen verbruiken en minder afval kunnen produceren. Gedurende die periode is The Oval Office de vaste communicatiepartner.

Story-driven aanpak

The Oval Office creëerde voor Circulair Zuid een sterke grafische identiteit en rolde een communicatiestrategie en -campagne uit die eerst gericht was op sensibiliseren en informeren en daarna op participatie en gedragsverandering. Het live communication bureau zet volop in op een online, story-driven aanpak.

Interactief platform

Wie intekent, kan op een interactief platform vragen stellen en tips uitwisselen. Deelnemers krijgen elke week een opdracht om nog bewuster om te gaan met hun aankopen en afval. Verder wordt hen gevraagd om elke week het restafval te wegen. In een grafiek zien ze de evolutie van hun afvalverbruik en kunnen vergelijken met het gemiddelde van de stad Antwerpen en van andere deelnemers.

Blijvende gedragsverandering

In Nederland namen eerder al meer dan 130 steden en gemeenten deel aan het experiment, met goede resultaten. Er werd 85 procent minder restafval geproduceerd en er vond ook nadien een echte gedragsverandering plaats.

De campagne wordt later nog twee keer herhaald in heel Antwerpen.