De podcast als impactvolle tool voor storytelling

Als onderdeel van een contentmarketingstrategie zijn podcasts in ons land voorlopig nog een nichemedium. Maar dan wel eentje met een potentieel sterke impact, dat veel creatieve mogelijkheden biedt op het vlak van storytelling. Geen enkel ander medium staat je immers toe om als merk of organisatie zo dicht bij je doelpubliek te komen. Bovendien kunnen podcasts in tijden van schermmoeheid en overproductie van inhoud, een verfrissende aanvulling vormen. Ook bij The Oval Office willen we meer audio integreren in de content die we voor onze klanten produceren. Met de MetalCast voor ABVV-Metaal als eerste geslaagde case.

Klein bereik, grote impact

Ons land hinkt achterop. In de Verenigde Staten zijn podcasts uitgegroeid tot big business. En ook dichterbij huis, in Nederland, zijn ze intussen hun kinderschoenen ontgroeid. In Vlaanderen nemen podcasts met amper 1,8% het kleinste deel van de dagelijkse audioconsumptie in, zo blijkt uit de meest recente Share of Ear-studie van de VRT-studiedienst. En dat ten opzichte van 71% voor traditionele radio.

Maar laat dat kleine bereik zeker geen argument zijn om podcasts opzij te schuiven. Integendeel. Net omdat het een nichemedium is, kan een podcast ervoor helpen zorgen dat je merk of organisatie het verschil maakt ten opzichte van de concurrentie en opvalt tussen de massa’s (online) content. Of het kan een waardevolle aanvulling zijn op bestaande magazines, blogposts, video’s, infographics … om nog meer te segmenteren op basis van wat je wil vertellen, aan wie en met welke doelstelling.

Creatieve storytellingmogelijkheden

Wil je je doelpubliek informeren met cijfers en feiten, dan doe je dat in een artikel; liefst nog met een duidelijke infographic erbij. Maar wil je passie en emotie overbrengen en je doelgroepen raken en betrekken bij je merk of organisatie, dan is een podcast een krachtige tool. Waar we almaar sneller video’s skippen en blogposts vooral diagonaal lezen, nemen we voor podcasts nog echt de tijd. In de wagen of met de koptelefoon tijdens het sporten. 20 à 30 minuten aandachtig luisteren, het is een eeuwigheid in de digitale wereld.

En hoewel over het algemeen minder duur dan videoproducties, bieden podcast ook eindeloos veel creatieve mogelijkheden. Liefst komen ze in een reeks, waarin aan het einde van de ene aflevering al even wordt geteasd naar de volgende. In de vorm van een interview of met één of meerdere vertellers. Met een herkenbare jingle en creatieve montagetechnieken om de juiste sfeer te scheppen. Je kan een podcast ook gebruiken om thought leadership op te bouwen door expertise in een bepaald gebied te delen met luisteraars. Of om samen met enkele keynote speakers vooruit of terug te blikken op een evenement of congres.

Podcast laat de geschiedenis van ABVV-Metaal beleven

Dat menselijke verhalen met een zekere emotionele lading zich goed lenen tot een podcast, hebben we onlangs aangetoond voor ABVV-Metaal. Het verhaal van ABVV en The Oval Office loopt al járen. Het is uitgegroeid van één communicatieproject voor één telg van de rode vakbondsfamilie tot een cluster van on- en offline content die we het hele jaar door met hen en voor hen produceren. Daar zijn nu dus ook podcasts bijgekomen.

In de verschillende delen van ‘MetalCast’ wordt de luisteraar door presentator Michael Robberechts (VRT – Radio 1) ondergedompeld in de meest ingrijpende gebeurtenissen uit de vakbondsgeschiedenis. Zo blikt de eerste aflevering door de ogen van de directe betrokkenen terug op de sluiting van Philips Hasselt, in december 2002, en de grote verslagenheid die daarop volgde.

MetalCast is te beluisteren via de website van ABVV-Metaal, Soundcloud of in de iTunes Store. De afleveringen worden ook gepromoot via het online magazine M@gMetal, advertenties op Facebook, Twitter, pre-rolls op YouTube en via de kanalen van partners.