Binnen beginnen is buiten winnen

“HR-communicatie: is dat eerder event of PR?” Deze vraag kreeg onze Strategic Director Olivier Trop deze maand van het vakblad PUB. Hieronder de column die hij als antwoord schreef.

Een vraag over communicatie beantwoorden vanuit de middelen is wat mij betreft nooit een goed vertrekpunt. En zeker op vlak van HR-communicatie start je best vanuit de vraag: “Hoe zorg ik ervoor dat de meest belangrijke asset die ik als organisatie heb, namelijk mijn medewerkers optimaal gefaciliteerd worden om een bijdrage te leveren aan de business?”. Door je die vraag te stellen, verplicht je jezelf om de employee journey op een strategisch niveau te bekijken en niet te focussen op tools en media, althans niet in het begin.

De doelstelling die je moet nastreven is dat je medewerkers aligned zijn. Dit betekent dat ze niet enkel begrijpen wat ze moeten doen maar vooral hoe ze persoonlijk kunnen bijdragen tot de ambitie van het bedrijf en hoe ze waarde kunnen creëren voor je organisatie.

De doelstelling die je moet nastreven is dat je medewerkers aligned zijn. Dit betekent dat ze niet enkel begrijpen wat ze moeten doen maar vooral hoe ze persoonlijk kunnen bijdragen tot de ambitie van het bedrijf en hoe ze waarde kunnen creëren voor je organisatie. Hoe kunnen zij in hun dagelijks werk bijdragen tot klantentevredenheid en klantenengagement die uiteindelijk uitmondt in een hogere omzet?

Nadat je een sterke en relevante waardepropositie (employee value proposition) hebt uitgewerkt, kan je creatief aan de slag en beginnen nadenken hoe je je werkgeversverhaal tastbaar kan maken. Met welk creatief campagneconcept kan je je medewerkers bereiken, enthousiasmeren en engageren en je op de arbeidsmarkt onderscheiden? En doe je dit via een film, een vlog, een aparte website, een magazine of een live event? Of een mix van verschillende middelen in functie van het contactmoment binnen de employee journey?

Nadat je een sterke en relevante waardepropositie (employee value proposition) hebt uitgewerkt, kan je creatief aan de slag en beginnen nadenken hoe je je werkgeversverhaal tastbaar kan maken.

HR-communicatie omhelst zowel interne communicatie (internal branding) als externe communicatie (employer branding). Een geïntegreerde visie op de volledige employee journey laat je toe om na te denken over hoe je talent moet aantrekken, binden, boeien tot en met wat je moet doen met talent dat niet meer past in je organisatie. Hoe ga je daar ook een optimale employee experience in faciliteren?

Een sterke merkreputatie, tevreden en loyale klanten, dat begint allemaal binnen, bij en met je medewerkers. Zij maken voor jouw klanten het verschil. Happy employees = Happy customers.

Een sterke merkreputatie, tevreden en loyale klanten, dat begint allemaal binnen, bij en met je medewerkers. Zij maken voor jouw klanten het verschil. Happy employees = Happy customers. Wat je extern belooft, moet je ook intern kunnen waarmaken. Simpel. En dat levert je organisatie op lange termijn business value op. Maak dus dat je verhaal en de middelen die je inzet relevant, echt en onderscheidend zijn.