1 jaar Shop-op Zondag: feest in Gent

Shop-op Zondag, de campagne achter de Gentse koopzondagen, mocht onlangs 1 kaarsje uitblazen. Een jaar na de lancering is het merk gekend én geliefd bij zowel handelaren als consumenten. Dat vroeg om een feestelijk weekend in de binnenstad, vol muziek, lekkernijen én een nieuw campagnebeeld.

Nieuw leven in koopzondagen

Vorig jaar in mei werd de term Shop-op Zondag gelanceerd door PUUR GENT en The Oval Office. Het doel? De koopzondag elke eerste zondag van de maand nieuw leven inblazen en een sterke eigen identiteit geven. Het frisse logo met het winkeltasje en koffiekop verscheen overal in het straatbeeld en aan de vitrines.

Een jaar later blijkt de campagne bijzonder succesvol. Dat weet niet alleen iedereen die het afgelopen jaar op een Shop-op Zondag rondstruinde in een gezellige drukte, het blijkt ook uit een studie waarbij 218 handelaren en 1.350 consumenten werden bevraagd.

Grote naamsbekendheid

Zo geeft 75 procent aan Shop-op Zondag te kennen als nieuwe productnaam voor de koopzondagen. 62 procent van de bezoekers die op zondag naar Gent afzakken doet dat om effectief te kopen. Ook de handelaren zijn enthousiast: driekwart is van plan deel te nemen aan een Shop-op Zondag in 2018.

Ballonnen en brownies

Zo’n succesvol eerste jaar mocht in stijl worden gevierd. Tijdens het feestweekend op 5 en 6 mei stond op de Korenmarkt een photobooth waar shoppers een gratis foto konden laten nemen met het nieuwe campagnebeeld van Shop-op Zondag. In verschillende Gentse winkelstraten speelden er muziekgroepjes en PUUR GENT trakteerde met ballonnen en brownies.

Brede mediamix

Het nieuwe, speelse campagnebeeld wordt zo breed mogelijk verspreid via een doordachte mediamix. Er wordt zowel geïnvesteerd in promoties via de reguliere mediakanalen zoals Radio 2, AVS, Libelle, Flair en gratis bussen en trams van De Lijn, als ingezet op innovatieve promotie zoals influencer marketing en activatie via de eigen Facebook- en Instagrampagina’s.

Credits

Klant: Marijke Vansteenkiste (PUUR GENT)
Account team: Line Reynaert, Eva Verhofstadt, Barbara Verougstraete
Grafisch design: Yanina Suykens
Fotografie: Nick Proot