hero-img

Empathy Value Index

Empathy works!

De verwachtingen van de mensen zijn hoog als het gaat om merkempathie. De klant van vandaag is kritisch en verwacht van merken dat ze een positieve impact hebben op hun eigen customer journey en op de maatschappij in het algemeen. Mensen hebben genoeg aan hun hoofd, van het bestrijden van de opwarming van de aarde tot het creëren van een meer gelijkwaardige samenleving, en ze verwachten dat merken hun steentje hiertoe bijdragen. Consumenten willen dat merken menen wat ze zeggen, begrijpen wat ze nodig hebben, hen het gevoel geven dat ze gehoord worden en hun leven beter maken.

Kortom, merken moeten het echt en oprecht menen (MEAN IT), snappen (GET IT), voelen (FEEL IT) en doen (DO IT) als ze een authentieke en duurzame relatie met hun klanten willen opbouwen. Onze Empathy Value Index-studie (EVI), uitgevoerd in samenwerking met marktonderzoeksbureau InSites Consulting, toont aan dat elk van deze vier pijlers een rol speelt bij het tot stand brengen van merkemphathie. Belangrijker nog is dat de EVI precies aangeeft hoe merken dit kunnen bereiken.

Download het Empathy Value Index rapport

MEAN IT

Bent je als merk wie je zegt dat je bent? Komt je slogan, je website, je tv-commercial, je sociale content, overeen met je merkidentiteit? Brengen ze jouw toegevoegde waarde over? Een succesvol merk laat echte mensen zien en vertelt echte verhalen. Het durft zich kwetsbaar opstellen en laten zien hoe ver het bereid is te gaan, zonder te veel te beloven. Authenticiteit is de eerste stap naar geloofwaardigheid in communicatie. Het is de basisvoorwaarde in elke empathische relatie.

GET IT

Begrijp je als merk je doelgroep? Succesvolle merken doen uitgebreid onderzoek en reiken hun publiek de hand om te begrijpen hoe zij een verschil kunnen maken. Ze luisteren naar hun medewerkers en klanten en zijn oprecht geïnteresseerd in en nieuwsgierig naar hun motieven, interesses en verwachtingen. Dit wordt cognitieve empathie genoemd en is de sleutel tot het volgende niveau van empathie.

FEEL IT

Heb je een emotionele band met je publiek? Begrijp je hoe je medewerkers en klanten zich écht voelen en en toon je er begrip voor? Je merk moet een echte verbondenheid hebben met de wereld waarin je doelgroep leeft. Emotionele empathie betekent het verschil tussen communicatie die zinvol is en communicatie die een echt verschil maakt. Succesvolle merken willen oprecht het beste voor hun publiek. Ze dienen een hoger doel en delen dezelfde waarden. Uiteindelijk ontdekken ze dat ze deel uitmaken van hetzelfde avontuur.

DO IT

Zet je de daad bij het woord? Sterke verklaringen betekenen niets als je er niet naar handelt. Maak niet alleen virtueel contact met je publiek, maar ga er ook op uit en maak fysiek contact. Bewijs dat je maatschappelijke toegevoegde waarde en biedt je klanten en medewerkers een echte merkbeleving. Het gaat hier om storydoing, meer nog dan om storytelling. Dit is empathie in actie, waardoor het iets betekent in het leven van mensen, consequent vreugde brengt en een vuur van deugdzaamheid in hen doet ontbranden.

bijna 200 toonaangevende merken

RELATIE TUSSEN EMPATHIE EN MERKEN VOOR ACTIEVE INZICHTEN

EVI is de eerste evidence-based onderzoekstool die de relatie tussen empathie en merken in kaart brengt en bruikbare insights aanreikt. Meer dan 5.600 consumenten rangschikten 200 toonaangevende merken in België, Frankrijk en Nederland op basis van 18 stellingen, en hielpen ons zo de pijlers te bepalen die aan de basis liggen van merkempathie en het opbouwen van duurzame relaties.
In dit rapport delen we enkele van de meest opmerkelijke insights uit het onderzoek, zowel in het algemeen als voor België in het bijzonder, en onthullen we welke specifieke merken en sectoren het meest empathisch zijn en waarom. We wensen je niet enkel veel leesplezier, we hopen ook dat het je inspireert om de kracht van empathie te omarmen. In je persoonlijk leven en in je job.

Benieuwd naar EVI en de vier pijlers van empathie? Waar staan de grote merken en waar past jouw merk daarin? Hoe gebruikt The Oval Office deze cijfers om unieke en experience-driven communicatie te creëren?

Contacteer ons voor meer informatie of mail ons voor EVI workshop, op maat van je behoeften en doelstellingen.