hero-img

De toekomst is hybride, en ze lacht ons toe

Door Dries Mahieu, Client Director en Ruben Brama, Senior Project Manager

Sinds COVID-19 vinden veel events virtueel plaats. Dat maakt het mogelijk om in contact te blijven met mekaar, maar als we eerlijk zijn, missen we toch wel het een en ander: de gezellige koffie-en-babbel met andere gasten, de walking lunch waar toevallige ontmoetingen leiden tot nieuwe inzichten, of de afterparty waar je nieuwe contacten maakt. Om nog te zwijgen over de fysieke ervaringen die ons doen lachen, huilen, dansen en samen iets laten beleven om te koesteren als souvenir.

Tegelijkertijd hebben virtuele bijeenkomsten ook een hoop voordelen. Zo is er echt niemand die de eindeloze files erheen mist. Als organisator ben je bovendien zo goed als onbeperkt qua aantal bezoekers, en kun je dus makkelijk een groter publiek bereiken — ook niet slecht. Wat wij ervan denken? Digitale events zijn een blijvertje, maar dan in combinatie met fysieke events.

Er bestaan vandaag voldoende mogelijkheden om live events goed en veilig te laten plaatsvinden én te combineren met online. Dit zijn hybride events genoemd. Ze zijn vaak gericht op een kleinere doelgroep, lokaler georiënteerd en er zijn regels over gezondheid en veiligheid waar je rekening mee moet houden. Maar live events zijn stuk voor stuk kansen om met je publiek de verbinding aan te gaan op een dieper, persoonlijker niveau. Willen we de impact en het bereik maximaliseren bij een zo groot mogelijk publiek, dan biedt de combinatie van online en fysieke events dus ontzettend interessant potentieel.

Zo’n hybride event organiseren komt wel met nieuwe uitdagingen, zoals ervoor zorgen dat je zowel je live als online publiek geboeid houdt. Je kunt het je niet veroorloven om je kijkers thuis te laten wachten als er live iets misloopt. En hoe combineer je koffiepauzes of netwerkmomenten in de echte wereld met een evenredige digitale ervaring terwijl jij en je team druk in gesprek zijn met sprekers en gasten in de zaal?

De ervaring die we de afgelopen twaalf maanden hebben opgedaan heeft ons ervan overtuigd dat hybride events alsmaar populairder zullen worden, omdat zowel live als online eigen voordelen bieden.

Wij geloven dat hybride events er baat bij hebben om dezelfde content parallel te verspreiden, enerzijds naar een virtueel publiek en anderzijds naar een live publiek. Om dat succesvol te maken, moeten organisatoren focussen op communicatie die de beleving voorop zet en die virtueel even goed scoort als op het podium.

In afwachting van het einde van de pandemie zetten we graag in op digitale ervaringen die het publiek mee op sleeptouw nemen.

Bekijk hieronder een compilatie.