Laat je merk beleven via een podcast experience

Door Janne Roelen, Content Producer The Oval Office

Als onderdeel van een contentmarketingstrategie zijn podcasts in ons land steeds meer ingeburgerd. Een medium met een potentieel sterke impact, dat veel creatieve mogelijkheden biedt. Geen enkel ander medium staat je immers toe om als merk of organisatie zo dicht bij je doelpubliek te komen op vlak van storytelling en online content. Bovendien kunnen podcasts in tijden van scherm moeheid en overproductie van inhoud, een verfrissende aanvulling vormen. Ook bij The Oval Office integreren we steeds vaker audio in de content die we voor onze klanten creëren. Met MetalCast, de podcast voor ABVV-Metaal, als geslaagde case.

Podcasts geven extra dimensie aan storytelling.

Wil je je doelpubliek informeren met cijfers en feiten? Dan kan je dit doen in een geschreven artikel, met duidelijke infographics als sterke visuele ondersteuning. Maar evengoed met een grafisch filmpje waarin cijfers zo geanimeerd worden dat ze behapbaar en duidelijk zijn. Wil je echter passie en emotie overbrengen en je doelgroepen raken en betrekken bij je merk of organisatie, dan is een podcast een krachtige tool. 

Waar we almaar sneller video’s skippen en blogposts vooral diagonaal lezen, nemen we voor podcasts nog echt de tijd. Uit onderzoek is gebleken dat de gemiddelde podcast ongeveer 43 minuten duurt. Lukt het de luisteraar niet om de podcast volledig af te luisteren? Dan keert twee op drie later terug om de aflevering verder te beluisteren. In de wagen of met de koptelefoon tijdens het sporten of wandelen. Tientallen minuten aandachtig luisteren, het is een eeuwigheid in de digitale wereld.

Podcasts zijn over het algemeen budgetvriendelijker dan videoproducties, en bieden ook eindeloos veel creatieve mogelijkheden. Qua formaat kan je gaan voor interviewstijl, een panelgesprek of storytelling met één of meerdere vertellers. Aan de hand van creatieve montagetechnieken, waaronder 8D, kan je je luisteraars meteen onderdompelen in jouw wereld. Met een leuke jingle vergroot je dan weer de herkenbaarheid, zeker wanneer je een podcastreeks uitwerkt. Podcasts komen trouwens het liefst in een reeks, waarin aan het einde van de ene aflevering al even wordt geteased naar de volgende. Mogelijkheden genoeg om jouw podcast te doen blijven hangen! 

Je kan een podcast ook gebruiken om thought leadership op te bouwen door expertise in een bepaald gebied te delen met luisteraars. Of om samen met enkele keynote speakers vooruit of terug te blikken op een evenement of congres.

Beleef de geschiedenis van de vakbonden

Dat menselijke verhalen met een zekere emotionele lading zich goed lenen tot een podcast, hebben we de laatste jaren aangetoond voor ABVV-Metaal. Het verhaal van de vakbond en The Oval Office loopt al járen. Het is uitgegroeid van één communicatieproject voor één telg van de rode vakbondsfamilie tot een cluster van on- en offline content die we het hele jaar door met hen en voor hen produceren. Daar zijn dus ook podcasts bijgekomen.

In de verschillende uitzendingen van MetalCast wordt de luisteraar door presentator Michael Robberechts (VRT – Radio 1) ondergedompeld in de meest ingrijpende gebeurtenissen uit de vakbondsgeschiedenis. Zo blikt MetalCast terug op de sluiting Philips Hasselt in 2002, maar ook op de Boelwerf in Temse en de Renault-fabriek in Vilvoorde, telkens ingezoomd op de grote verslagenheid die daarop volgde.

Naar aanleiding van de coronacrisis liet MetalCast enkele activisten aan het woord in een nieuwe subreeks ‘Wat na corona?’. Ze leggen uit dat de gezondheidscrisis een aantal problemen in onze samenleving duidelijk naar voren heeft gebracht, maar dat elke crisis ook een kans biedt om de zaken voortaan anders aan te pakken.

Benieuwd naar de Metalcast? De podcastreeks is te beluisteren via de website van ABVV-Metaal, Castbox, Apple Podcasts, Spotify en Google Podcasts. De afleveringen worden ook gepromoot via het online magazine MagMetal, advertenties op Facebook, Twitter, pre-rolls op YouTube en via de kanalen van partners.

Challenged?

Leave your contact details and download our key insights to see how you can add an emotional impulse to your campaign.