I HAVE A DREAM

                          Geschreven door Victor van Praag experience expert The Oval Office Nederland

Deelgenoot van een droom

Wat maakt het ene bedrijf zoveel succesvoller dan het andere, terwijl ze vrijwel identieke producten maken? Volgens Simon Sinek, die daar veel onderzoek naar deed, heeft dat alles te maken met de manier waarop ze zich presenteren aan de buitenwereld, de merkervaring. Echt succesvolle bedrijven praten niet over wat ze doen, ze praten over waarom ze iets doen, wat hun missie is in de wereld. Ze maken je deelgenoot van hun droom, zoals ook Martin Luther King dat deed met zijn beroemde toespraak I have a dream.

Golden Circle

Sinek vertaalde zijn bevindingen in een simpel model, de Golden Circle, waarin het draait om drie begrippen: wat, hoe en waarom. De meeste bedrijven vertellen dat ze geweldige producten maken (wat), die er ook nog eens -bijvoorbeeld- mooi uitzien en aantrekkelijk zijn geprijsd (hoe). Een bedrijf als Apple daarentegen neemt ons mee in zijn filosofie, en heeft het over het ‘waarom’: Think differently. Apple bewandelt niet de gebaande paden, zo is de suggestie, maar zoekt naar nieuwe wegen.

Van consument naar fan

Door een Apple te kopen koop je niet alleen een product, maar schaar je je bij de creatieve en eigenzinnige klasse die anders denkt en zich onderscheidt van de mainstream. Kijk dat is pas een unieke merkervaring.
Datzelfde geldt bijvoorbeeld ook voor Tesla, dat niet vertelt hoe geweldig de auto’s zijn, maar ons meeneemt in zijn ‘waarom’: een versnelde transitie naar duurzaam vervoer en energie. En voor het rebelse BrewDog dat de gezapige biercultuur wil veranderen en inmiddels -naast veel consumenten- vooral een enthousiaste schare fans heeft.

Het menselijk brein

De Golden Circle is volgens Sinek te vergelijken met het menselijk brein. Het ‘waarom’ wordt verwerkt in het oudste deel van dat brein, het limbische systeem, waar het gaat om gevoelswaarden zoals vertrouwen en loyaliteit. Het deel dus ook waar de meeste aankoopbeslissingen en andere besluiten worden genomen. En precies daarom plaatsen wij het doel van een organisatie ook altijd in het hart van experience driven communicatie. Want ‘waarom’ is belangrijker dan ‘wat’.

Challenged?

Leave your contact details and download our key insights to see how you can add an emotional impulse to your campaign.