IMPULSE 10 | THE MOST CAMPAIGN FULL TIME OF THE YEAR

Geschreven door Susanne Bensdorp, Content Producer

 

Overal hetzelfde sentiment

Kerst is steeds meer een feest van gezelligheid met het hele gezin, lekker eten en cadeautjes geven aan diegenen van wie je houdt. En dus is er ook heel veel reclame die daarop inhaakt. Bijna elk merk heeft wel een eigen kerstcampagne, met telkens min of meer dezelfde boodschap: koop mij, ik ben onmisbaar voor het echte kerstgevoel. Door al die prachtige campagnes, die allemaal inspelen op hetzelfde sentiment, wordt het echter steeds lastiger om de consument te bereiken. Die kan ze namelijk met geen mogelijkheid allemaal zien of onthouden, laat staan onderscheiden van de rest. Dus hoe spring je er tussenuit als waardevol merk? Nou, door het inzetten van een geit. Pardon? We leggen uit...

Het grote verhaal van je merk

De eerste stap hiervoor is het creëren van herhaling en herkenbaarheid. Zorg ervoor dat je kerstcampagne niet op zichzelf staat, maar naadloos past in een geïntegreerde campagne, van social, RTV tot aan real-life experiences. Ben consistent in je boodschap en blijf creatief, zodat ook de communicatie rond kerst past in het grote verhaal van je merk. Je doelgroep zal dit daardoor aan je eerdere uitingen verbinden, zodat hun relatie met jouw merk steeds opnieuw wordt bevestigd en steeds sterker wordt. Pas dus je campagne niet aan zodat deze bij de kersttijd past, maar zorg ervoor dat kerst bij je campagne past. 

Niet verkopen maar verbinden

Tijdens de meest knusse tijd van het jaar, zijn we vooral op zoek naar verbinding. Geldt dat ook voor jouw merk? Bij The Oval Office zijn we ervan overtuigd dat je met verbinding als doelstelling krachtiger bent dan met een commerciële motivatie. In onze vorige mails hadden we het al over de waarde van human-centric en purpose binnen een campagne. En hoewel dit natuurlijk het hele jaar belangrijk is, draagt dit juist in de decembermaand extra bij aan het kerstgevoel van geven en samen zijn. Weet je hier ook nog een experience van te maken? Dan ben je volgens ons helemaal lekker bezig! Door experience de kern van je campagne te maken, bereik je de doelgroep nog effectiever. 

Brand love door een kerstgeitje

Heb je het geitje van TK Maxx al voorbij zien komen? Wij vinden het een mooi voorbeeld van een kerstcommercial die goed geïntegreerd is in de bestaande marketingcampagne. De commercial is toegesneden op kerst, maar helemaal in de geest van TK Maxx’ bekende boodschap Big love, small prices. 

Deze boodschap laat een prachtige gelaagdheid zien. Ja, de small prices is commercieel, maar de big love maakt ruimte voor verbinding. Big love voor dat ene speciale item, voor TK Maxx zelf en natuurlijk ook voor het geitje. Deze verbinding versterkt TK Maxx op hun Instagram, waarbij ze influencers inzetten met berichten die veel shares en likes opleveren en vaste momenten waar de stories van shoppers door TK Maxx gepost worden.  

 

Ben je inmiddels ook toe aan je eigen kerstexperience? Met glühwein bij de kerstboom te gaan zitten en even niet meer aan werk te denken? Wij hebben er in ieder geval zin in en wij wensen ook jou een heel fijne, knusse kerst en een gezond en belevingsvol 2021!

The Oval Office

Challenged?

Leave your contact details and download our key insights to see how you can add an emotional impulse to your campaign.