IMPULSE 1| IT’S THE EMOTION, STUPID!

Bart van Wanrooij Door Bart van Wanrooij, managing director The Oval Office Nederland

Een rationeel wezen

In marketingcommunicatie gaat het altijd om emoties. We denken wel dat we rationeel denkende wezens zijn, maar dat laagje is maar flinterdun. En in feite zijn het emoties die ons gedrag bepalen. Zo gaan wetenschappers ervanuit dat zo’n 95% van alle aankoopbeslissingen plaatsvinden in het onderbewustzijn. Ook Kotler, Kartaya en Setiawan schrijven in hun bejubelde "Marketing 3.0" dat ‘de beslissing om te kopen en trouw te zijn aan een merk grotendeels wordt bepaald door emoties’. En zeg eens eerlijk: wat was voor jou de belangrijkste reden om je auto te kopen? De betrouwbaarheid? De goede prestaties? Of…? En naar welke supermarkt ga je eigenlijk?

Geloofwaardiger en beter te onthouden

Rationele argumenten, de redenen waarom we "denken" dat we iets kopen, zijn maar al te vaak alleen een rechtvaardiging achteraf. Daarom werken campagnes en evenementen die ons emotioneel raken ook zo goed. Ze worden niet alleen beter bekeken en beter gelezen, ze zijn ook geloofwaardiger en beklijven beter. Allemaal dankzij de evolutie.

Het zit in ons DNA

De evolutie heeft ons overlevingsmechanisme er namelijk op ingesteld om snel te reageren op onze omgeving. Intuïtief. Emotioneel. En zonder verder na te denken, omdat zo’n reactie soms het verschil kon uitmaken tussen leven en dood. Dat is weliswaar niet het geval wanneer we een auto kopen of kiezen voor een bepaalde supermarkt, maar het mechanisme is nog steeds stevig verankerd in ons DNA. Daardoor zorgt het toevoegen van emoties aan een campagne of live event voor een sterker vermogen om bepaalde gebeurtenissen, informatie en ideeën in ons geheugen op te slaan en later weer op te roepen.

Een nieuwe uitdaging of business as usual?

En toen was er corona.

Van het ene op het andere moment stond onze hele wereld op zijn kop. Van het ene op het andere moment was er een permanente dreiging die ons dwong om onmiddellijk te reageren, om in de overlevingsstand te gaan en om ons helemaal te richten op de gewijzigde situatie. Intuïtief. Emotioneel. Wat anders kon er nu nog belangrijk zijn? Ook voor marketingcommunicatieprofessionals was dit een uitdaging. Omdat campagnes moesten worden aangepast, soms werden uitgesteld of zelfs helemaal geannuleerd. Maar vooral omdat iedereen helemaal gefocust was op iets anders, op een zaak van leven en dood. Hoe kan marketingcommunicatie, in deze tijden van corona, de verschillende doelgroepen toch interesseren voor jouw merk, product of dienst? Precies. Door heel dicht te blijven bij datgene wat ons handelen bepaalt. Emoties.

Nieuwsgierig geworden? Download dan onze ideeën over het toedienen van een emotionele impuls aan je campagne

Download

 

Gedeelde inzichten

Bij The Oval Office geloven we heilig in deze drijvende kracht. En we prijzen ons gelukkig dat dat ook geldt voor bijna al onze klanten. Zij zijn het die ons telkens opnieuw weer uitdagen om werk te maken dat blije gezichten oplevert. En daardoor meer betrokkenheid en engagement.

 

Challenged?

Leave your contact details and download our key insights to see how you can add an emotional impulse to your campaign.