HET IDEALE SCENARIO VOOR MERKACTIVATIES

Herken je dat gevoel van je eerste koffie in de ochtend, een goede kaasplank bij je rode wijn of dat koude speciaal biertje op een zonnig terras? Dit is het gevoel wanneer je een merk of product in de ideale situatie ervaart. Lekker toch! In de marketing wordt dit vaak merkbeleving genoemd. Via merkactivatie (fysieke activatie van een merk in bijvoorbeeld een winkel of in de stad) kun je mensen dit gevoel geven ook wanneer het product nog niet is gekocht. Zo wordt de kans op aankoop hoger en wordt het imago van een merk positief beïnvloed.

Een beleving is de manier waarop je iets ervaart of interpreteert. Dit hangt van veel verschillende factoren af. Op enkele heb je invloed, zoals het product en de uitstraling ervan of de locatie en het moment van aanbod. Op anderen heb je in minder invloed, zoals bijvoorbeeld het weer of de gemoedstoestand van de ontvanger. Met een merkactivatie kunnen we creatief inspelen op al deze factoren.

Laten we eerst eens kijken naar de basis. Het product en de boodschap. Een product met een sterke identiteit en een duidelijk en waardevol verhaal zal sneller de interesse wekken. Daarom is het belangrijk goed te kijken wat er leeft bij je doelgroep, wat zij belangrijk vinden, zodat je precies weet hoe jouw merk of product daar het best bij aansluit. Dat noemen wij ‘the sweet spot’.

De ideale locatie

Het doel van de merkactivatie is zeer bepalend voor de uitvoering. Bedenk je daarom goed in welke fase van het consumentengedrag je een merkactivatie inzet. Wil je awareness creëren, omdat je product nog onbekend is? Of kent de doelgroep je product al goed maar wil je juist aankopen stimuleren?

Een voorbeeld: Bij een treinstation kan jouw doelgroep in grote getalen aanwezig zijn, maar ze hebben minder tijd, waardoor de activatie voornamelijk zal bijdragen aan awareness. Sampling door Coca-Cola op een treinstation is een goed voorbeeld van wat op die plek kan werken. Oreo organiseerde een instore tasting in winkels, waar consumenten meer tijd hebben voor een echte beleving. Dit droeg bij aan trial & purchase, doordat er direct een kortingscoupon was waar de consument direct gebruik van kon maken.

merkactivatie op MWG festival
Merkactivatie ORN op MWG AllOut festival

Timing en setting maken het verschil

Om het perfecte moment te creëren is timing belangrijk. In welke situatie komt jouw merk het beste tot zijn recht? Bij mooi weer, in de ochtend of juist in de avond, in de sneeuw op een winterse dag of misschien wel om middernacht? Allemaal manieren die de ervaring kunnen beïnvloeden of juist hoe we de ervaring kunnen beïnvloeden. Dat is nou het mooie van  fysieke merkactivaties. Je kan de juiste setting nabootsen om de ultieme ervaring te creëren. Hier komt creativiteit om de hoek kijken. De ervaring van een zomers ijsje op een parelwit strand midden in de winter? Het kan!

Aan de slag

Bepaal  je verhaal, denk goed na over het exacte doel, kies de ultieme setting en wees creatief.

Uiteraard begrijpen wij ook dat deze tijd vraagt om extra maatregelen en creativiteit om op een veilige manier je merkactivatie uit te voeren. Wij zorgen ervoor dat je je daar niet druk over hoeft te maken. We denken graag met je mee. We doen het vaker…