GEEN ONE-NIGHT STAND, MAAR EEN ECHTE RELATIE

Geschreven door Susanne Bensdorp, Content Producer

 

Het nieuwe jaar is inmiddels begonnen en wij kunnen niet wachten om te zien wat 2021 allemaal voor ons in petto heeft! Vier van onze experts gingen met elkaar in gesprek om de trends en ontwikkelingen in 2021 te bespreken en hun visie te delen. 

We stellen je voor:

Barbara Verougstraete                                                                                                                              Strategic Planner in Brussel en werkt 6 jaar bij The Oval Office 

Patricia Vergeer                                                                                                                                          Creative in Amsterdam en werkt 5 jaar bij The Oval Office 

Ronald Bekius                                                                                                                                                  Client Service Director in Amsterdam en werkt anderhalf jaar bij The Oval Office

Line Reynaert                                                                                                                                                Client Service Director in Brussel en werkt 5 jaar bij The Oval Office 

"Een campagne moet gedragen worden door experience"

Barbara: De waarde van beleving is voor mij heel sterk naar voren gekomen in 2020. We zijn ons meer bewust geworden van wat echt telt en we hebben geleerd dat een experience niet perse een live moment hoeft te zijn. Ondanks alle restricties zijn we toch van alles blijven beleven. Het hele sterke onderscheid tussen live en online is weggevallen en dat wil ik graag meenemen naar 2021. We gaan klanten laten zien dat experience driven veel breder is dan puur een live event. 

Patricia: En het begrip “live event” is unieker geworden omdat we het meer op waarde schatten. Een meeting met 7 mensen werd ineens bijzonder. We werden gepusht om met minimale mogelijkheden toch een experience neer te zetten en dan wordt je creatiever. Nu we maar met 2 mensen over straat mogen, kunnen we daar iets mee? We zijn niet voor niets een creative communication agency en vinden overal oplossingen, niet alleen in een tof live event maar ook in online. Zo was het hybride event voor Great Place To Work een groot succes!

Ronald: We zitten nu natuurlijk in een uiterste, dus dit zijn wellicht niet de oplossingen die je zou bedenken als de wereld weer open is. Maar wat we hadden, altijd alles live, dat zal niet meer terugkomen. Er heeft nu een verschuiving plaatsgevonden die veel mogelijkheden kent. We hebben geleerd dat kleine dingen bijdragen aan het grote geheel. 

"Experience is the new branding"

Line: Precies, het zijn juist die kleine touchpoints, die micro moments, die je hebt met je doelgroep die zo belangrijk zijn geworden. In communicatie campagnes creëren we veel verschillende contactmomenten tussen het merk en de doelgroep. Bij al deze momenten heeft de doelgroep een bepaald gevoel, daarom is het zo belangrijk om ook van die kleine momenten een experience met de juiste boodschap te maken. Dat is waar je het verschil kunt maken als merk, experience is the new branding. Merken die niet met experience bezig zijn, raken echt achterop want dit is de toekomst. 

Ronald: En daarom is “experience driven communication” ook 2021! 

Barbara: Maar dus niet experience toepassen omdat het moet, dan komt het geforceerd over. Je wilt wel dat de experience betekenis of purpose heeft en impactvol is. Je wilt een gevoel creëren dat blijft plakken. Daarvoor moet je weten wat je doelgroep gaat aanspreken, waar ze goed op reageren. Daarom vertrekken we bij The Oval Office altijd vanuit feiten en analyse, zodat we met een gefundeerd advies kunnen komen. 

"Live en online zijn met elkaar verweven, die kun je niet meer los zien"

Ronald: Ik merk wel dat dat voor de klant soms voelt alsof we een paar stappen terug gaan. Zij komen vaak bij ons met de vraag of we bijvoorbeeld een bepaald event willen organiseren. Wij gaan dan terug naar het begin, wat wil je eigenlijk bereiken? Dan bouwen we daar een strategie op, vervolgens een concept en dan pas het middel. Dat kan natuurlijk dat event zijn, maar vaak is dit dan geïntegreerd in een hele communicatiecampagne. 

Barbara: Veel meer campagnematig te werk gaan, dat is belangrijk.

Patricia: Ja, een one-off is passé. Niets is zo beklijvend als meerdere momenten over de langere termijn waarin je geraakt wordt. En daarin kijken naar het menselijke probleem dat opgelost moet worden. Als je dat voor ogen houdt, ga je veel ruimer denken en kun je met lange termijn strategie komen waarin je meerdere creatieve experiences neerzet. Zo ontstaat pas echt langdurige affiniteit voor de doelgroep met het merk. Je moet een beetje verliefdheid gaan creëren, anders is het een one night stand, oftewel: een vluchtige en inhoudsloze, vergeetbare actie. Uiteindelijk wil je life partners worden!  

Line: Waar kijken jullie het meest naar uit in 2021?

Ronald: Dat online en live echt gaan samenkomen in 2021. Doelgroepen zijn steeds dynamischer en eisen een combi van persoonlijk contact en technologie, waarbij ze hun verwachtingen ingevuld willen zien. En ik wil weer op een event lopen waar alles om je heen hetzelfde merk ademt. Het geluid, de boodschap, de geur, de sprekers, daar kijk ik echt naar uit. 

"Klanten bellen ons omdat wij durven te zeggen, is dit wel the way to go?"

Patricia: Een echte trend is nu om veel tijd en craft te steken in het maken van communicatie uitingen. Voor een klant hebben we afgelopen jaar een prachtige spoken word gemaakt. Craftsmanship in samenwerking met de  beste artiesten, de juiste schrijvers, de beste componisten, film, licht, geluid - alles kwam bij elkaar. Het was niet live, maar wél een  kwalitatief meesterwerk. Dat wil ik 2021 nog veel meer gaan doen. 

Barbara: Ik kijk ernaar uit om nog meer samen te gaan werken met de andere expertises en collega’s. We zijn afgelopen jaar door de ontwikkelingen dichter bij elkaar gekomen in het creëren van experiences. Dat vond ik heel inspirerend, met al die verschillende blikken en invalshoeken. Ik heb er zin in, 2021! 

Challenged?

Leave your contact details and download our key insights to see how you can add an emotional impulse to your campaign.