5 INSTAGRAM TRENDS OM TE VOLGEN IN 2021

Door Larissa Mathieu, Project Manager Digital Marketing

Om een duurzame relatie op te bouwen met klanten, consumenten en werknemers … moeten merken en organisaties toegevoegde waarde bieden, inspireren en een dialoog creëren. Met dit in het achterhoofd proberen we bij The Oval Office steeds ‘live’ ervaringen centraal te plaatsen in onze campagnes. Deze helpen om een sterkere, nauwere band te creëren tussen merken en hun doelgroep. In het jaar 2020 werden we echter behoorlijk uitgedaagd door het coronavirus die de zogenaamde ‘live experiences’ sterk onder druk zette.

Afgelopen jaar zijn het de sociale netwerken geweest die de behoefte aan sociale interactie probeerden te bevredigen en ervoor zorgden dat merken de dialoog met hun klanten in stand konden houden. Zo werd ook Instagram al snel gevonden door gebruikers over de hele wereld, maar ook bedrijven vonden hun weg naar Instagram om experiences op een digitale manier aan te blijven bieden. Ontdek hier de 5 Instagram trends voor 2021 waarin ervaringen centraal staan:

1. TikTok’s rivaal: de Reel

Na de ‘stories’, ‘live’ en ‘IGTV’ heeft Instagram afgelopen juni een nieuw format gelanceerd: de ‘Reel’. Als deze vorm van video’s je ergens aan doet denken, is het ongetwijfeld TikTok. Het platform wat vooral geliefd is door Generatie Z en de Millenials, heeft nu wereldwijd meer dan 800 miljoen gebruikers. Dankzij TikTok, en nu ook Instagram, zijn we getuige van een explosie van korte, snackable, boeiende en virale video content.

Na het groeiende succes van TikTok heeft Instagram, dat zijn sterke positie wil behouden, niet geaarzeld om zich te laten inspireren door het video format. Deze functie, die bijna identiek is aan TikTok, stelt gebruikers in staat om korte video’s van maximaal 30 seconden te maken en te bewerken met achtergrondmuziek, filters en andere effecten. De video’s zijn zowel te bekijken via de persoonlijke feed van de gebruikers als via een apart tabblad waar men rechtstreeks van de ene Reel naar de andere scrollt.

In vergelijking met de vrij trage lancering van IGTV was de Reel een onmiddellijk succes op Instagram. De video’s bevatten reisbeelden die je doen wegdromen, challenges of zelfs delen van video’s die oorspronkelijk op TikTok werden gemaakt. In de modewereld zijn ze volop mee met de trend. Merken zoals Louis Vuitton, Dior en Sézane plaatsen regelmatig Reels op Instagram. Andere sectoren zijn wat terughoudender, maar merken zoals Red Bull of Paris Match France gebruiken de tool ook steeds vaker. De vraag die experts vandaag stellen is: Zal Instagram Reels TikTok inhalen? Niemand weet het, maar wat wel zeker is, is dat het een trend is om in de gaten te houden in 2021.

2. Afstand leidt tot het gebruik van Live

Een van de snelst groeiende tools van Instagram van de afgelopen maanden is Instagram ‘Live’. Doordat landen over de hele wereld in lockdown gingen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan, hebben mensen zich tot verschillende digitale kanalen gewend om met elkaar in contact te blijven. Op het hoogtepunt van de pandemie in april is het gebruik van Instagram Live in slechts één maand tijd met 70% toegenomen (Business insider, 2020). Niet alleen influencers, maar ook merken hebben veelvuldig gebruik gemaakt van dit format dat nooit eerder zo nuttig en gewaardeerd is geweest. Elk merk heeft het op zijn eigen manier aangepakt, afhankelijk van de markt waarop het actief is. Denk aan de live yoga-sessies door Kazidomi of online kookworkshops gegeven door Seppe Nobels van Graanmarkt 13 in Antwerpen of zelfs muziekevenementen georganiseerd door Tomorrowland. Begin 2021 lijkt het Covid-19-probleem nog lang niet opgelost en de maatregelen zullen nog een tijdje van kracht blijven. We verwachten dus dat Instagram Live nog even populair zal blijven.

3. Remixing als nieuwe User Generated Content

De coronacrisis heeft veel invloed gehad op het gebruik van sociale media waar miljarden mensen tegelijkertijd op actief zijn. Doordat iedereen in zijn/haar ‘kot’ moest blijven, ontstond er heel veel User Generated Content. De studie van Talkwalker en Hubspot gaat over het concept ‘remixen’ en wordt ook wel eens beschreven als “de kunst van het heruitvinden van bepaalde formats, modellen of concepten om de eigen persoonlijkheid of ideeën uit te drukken”. Zo hebben we veel content zien voorbij komen het afgelopen jaar met gepersonaliseerde filters, stickers, lagen of uitdagingen. Dit soort content werd uiteraard ook opgepikt door merken die begrepen dat ze de consumenten moesten aanmoedigen om hun producten of diensten aan te schaffen om zo echte merkambassadeurs te worden. Een goed voorbeeld is dat van McDonald’s Frankrijk. Zij lanceerden een augmented reality filter waarbij het leek dat men een diamanten haarspeld in de vorm van het beroemde M-logo droeg. Deze trend heeft ongetwijfeld een mooie toekomst in het verschiet.

4. Instagram guide vervangt blogartikelen

Met als doel om alle soorten content op één plaats te centraliseren, verscheen er eind 2020 een nieuwe functie: ‘Instagram guide’. Deze functie geeft de voorkeur aan langere en minder snackable content. Ook hier is duidelijk nog interesse in. Via Instagram guide kunnen gebruikers reisverhalen, productaanbevelingen, diensten of meer algemene content aanbieden. Je kan dit vergelijken met een blogbericht omdat de posts zowel tekst, foto’s, albums en video’s kunnen bevatten om het onderwerp in kwestie te illustreren.

Veel influencers en bloggers hebben deze trend al omarmd, maar ook merken maken gebruik van dit format. Een goed voorbeeld is Bellerose. Zij hebben tijdens de feestdagen een wedstrijd gelanceerd waarbij de volgers werden uitgenodigd om hun verlanglijstje te delen. Een geweldige manier om User Generated Content te creëren voor een merk. 

5. De opkomst van e-commerce en Instagram Shopping

Een laatste direct gevolg van de coronacrisis is de grote stijging van de e-commerce die tijdens de feestdagen zelfs nog meer is toegenomen. In 2018 startte Instagram met Instagram Shopping om te kunnen concurreren met grote e-shops. Door de crisis en het groeiend aantal gebruikers op het platform, realiseerden steeds meer marketeers zich dat het verhogen van hun conversies via Instagram erg effectief was. Of het nu gaat om dynamische advertenties (gekoppeld aan een catalogus) of gewoon om foto’s in de feed of stories. Goede voorbeelden van Belgische merken die deze functies gebruiken zijn brillenmerk Komono, het design merk Serax of de Gente concept store Kaart Blanche. Ze moedigen gebruikers aan om te shoppen via posts of advertenties. Het feit dat consumenten ook steeds meer gewend raken aan, en zich prettig voelen bij het winkelen via sociale media, leidt ertoe dat steeds meer dynamische advertenties automatisch de juiste producten aan de juiste profielen tonen. Statistisch gezien hebben al 130 miljoen gebruikers interactie gehad met een Instagram Shopping advertentie en volgens Yotpo beweert 30% van de Instagram-gebruikers dat ze al wel eens een product via Instagram hebben gekocht of ontdekt. Zeker de moeite waard om dit type van reclame te implementeren in toekomstige verkoopstrategieën.

Challenged?

Leave your contact details and download our key insights to see how you can add an emotional impulse to your campaign.